Advocaat en rechtenprofessor David Clements stelt dat er een wettige basis is voor massa-arrestaties wegens hoogverraad. Is het mogelijk om mensen massaal bij militaire rechtbanken te vervolgen en de reguliere rechtbanken te omzeilen? Clements denkt van wel: “Maar als we gewoon mensen gaan arresteren, zal iedereen denken dat Trump een tiran is.” Hij denkt dat president Trump, die hij persoonlijk uitgebreid heeft gesproken, op 1 april 2020 de macht aan de militaire-civiele alliantie heeft overgedragen. Trumps uitspraken zoals ‘Ik ben de 46e president’, “daar kun je niet zomaar aan voorbij gaan”, vindt Clements.
Advocaat en rechtenprofessor David Clements denkt dat de verkiezingsfraude in 2020 een wettige basis vormt voor massa-arrestaties wegens hoogverraad. Ook refereert hij aan de zogenaamde Russian collusion, de valse beschuldiging dat Trump rond de 2016 verkiezingen zou hebben samengezworen met Rusland. Dit verhaal is destijds door de Democraten gefabriceerd om daarmee de verkiezingen te kapen, of Trump later uit het ambt te kunnen zetten. Clements denkt dat het de bedoeling was dat vice-president Pence het stokje zou overnemen, zodra Trump was afgezet.

Deze verkiezingsinmenging lijkt inmiddels een gepasseerd station, maar Tulsi Gabbard, de directeur van de Nationale Inlichtingendienst (DNI), maakte tijdens een persconferentie in juli 2025 bekend dat voormalig president Obama zich schuldig had gemaakt aan hoogverraad. De inlichtingendienst verklaarde dat ze “overweldigend bewijs had gevonden dat aantoont hoe, nadat president Trump de verkiezingen van 2016 tegen Hillary Clinton had gewonnen, president Obama en zijn nationale veiligheidsraadleden inlichtingen hebben verzonnen en gepolitiseerd om de basis te leggen voor wat in wezen een jarenlange staatsgreep tegen president Trump was.”
Begin augustus startte het Amerikaanse ministerie van Justitie een federaal Grand Jury-onderzoek naar de rol van voormalige functionarissen van de regering-Obama, die zouden hebben samengespannen om het Russische collusie-schandaal te creëren. Dit schandaal is inmiddels ook bekend als ‘Russiagate’ en ging over de vermeende banden van president Trump met Rusland tijdens de verkiezingscampagne van 2016. Zeer waarschijnlijk moet ook Obama zelf voor deze Grand Jury getuigen over zijn rol in het Russische collusie-dossier.
Juridische basis voor toepassing militair recht

Clements: “Als je naar de dreigingsanalyse kijkt dan zijn er juridische gronden om allerlei dingen te doen, maar ons grootste probleem is dat als we gewoon mensen gaan arresteren en handboeien omdoen, iedereen zal denken dat Trump een tiran is.” Toch denkt hij dat het mogelijk is om ook burgers of politici die daarin een rol hebben gespeeld te berechten in militaire tribunalen.
Hij denkt dat de 600 militaire JAG-advocaten — die Justitie recent heeft ingezet, zogenaamd om te helpen met de werkdruk wegens de toename in immigratiezaken — daarbij een coördinerende zullen rol hebben. Dat JAG-advocaten worden ingezet om te helpen bij “lopende band-werk” zoals immigratiezaken, noemt hij “bullshit” en “het doorstaat de sniff-test niet”.
Clements deed deze uitspraken in een recente uitzending van NewsTreason|Channel17, die ook nieuwe inzichten biedt met betrekking tot de militaire operatie, waarvan militaire tribunalen een onderdeel zijn. David Clements is advocaat, werkte tevens 20 jaar als openbare aanklager en was rechtenprofessor op New Mexico State University. Toen hij zich tijdens de pandemie begon uit te spreken tegen de coronamaatregelen werd hij door de universiteit ontslagen.
Presidentsverkiezingen in 2020 waren een steekoperatie
Na de presidentsverkiezingen in 2020 raakte hij betrokken bij het onderzoek naar de verkiezingsfraude, waardoor Joe Biden aan de macht kwam. Vanwege zijn juridische achtergrond werd hij uitgenodigd bij podcasts, symposia en kreeg toegang tot de politieke kring rond president Trump. Hij heeft zelfs een keer drie uur met Trump gedineerd, om te sparren over de juridische mogelijkheden met betrekking tot de verkiezingsfraude.

Het viel Clements toen op dat Donald Trump “zich niet gedraagt als een verslagen man”. Hij kreeg de indruk dat de president na de ‘verkiezingsnederlaag’ in 2020 allerlei troefkaarten achter de hand had en nog steeds veel macht leek te hebben. “Deze vent heeft geen macht, hij straalt macht uit!” Terugkijkend op de 2020 verkiezingen zegt hij: “het was onderdeel van het plan. Ze hebben het laten gebeuren. Het was een steekoperatie.” Met de bewijzen van verkiezingsfraude kan justitie de corrupte politici en betrokken burgers aanklagen.
Buitenlandse inmenging zorgde voor een nationale noodtoestand
Clemenst verwijst daarbij naar Executive Order 13848 met de vermelding van een ‘nationale noodtoestand’, die vastlegt dat indien er sprake is van buitenlandse inmenging bij de Amerikaanse verkiezingen, er een noodsituatie van kracht is. “Dit presidentieel besluit rechtvaardigde geheime onderzoeken naar hoogverraad of opruiende samenzwering om de regering omver te werpen. Het vormde een redelijke grond voor de directeur van de Nationale Inlichtingendienst (DNI) om de buitenlandse inmenging in de verkiezingen te onderzoeken. Rapporten die in 2025 zijn vrijgegeven bevestigen dergelijke inmenging, zoals door China gefinancierde valse stembiljetten.”
Daarnaast is er sinds 6 januari 2017 een wet van kracht, die een aanval op de Amerikaanse verkiezingsinfrastructuur classificeert als een oorlogsdaad. Ironisch genoeg is die wet nog tijdens Obama’s termijn geïntroduceerd.
De rol van Space Force en de National Security Agency
Space Force, die in 2020 de controle had over de satellieten, heeft alle datastromen van en naar de stemcomputers gemonitord, die de buitenlandse inmenging kunnen aantonen. Daar was niet eens een gerechtelijk bevel voor nodig, zegt Clements, want vanwege de cyberbeveiliging zijn periodieke controles geoorloofd, omdat men niet kan wachten tot er een dreiging is. De verzamelde data gaat naar de National Security Agency (NSA), een federaal agentschap dat een belangrijke rol speelt in de militaire operatie, denkt hij, “omdat ze cyberforensisch bewijs kunnen leveren dat de doorslag zou kunnen geven in een rechtbank. (…) Dus als Trump dingen zegt als ‘we hebben alles te pakken’ of ‘we hebben ze allemaal gepakt’, denk ik niet dat hij bluft”, zegt de advocaat.
Clements denk dat Trump “echt alles volgens het boekje wil doen, super legaal”, maar ook “een meester is in onregelmatige oorlogsvoering, vijfde generatie oorlogsvoering, zoals psyop tactieken.”
Berechting van burgers in militaire tribunalen
Toch blijft dan de vraag: kan men zomaar burgers berechten in een militair tribunaal?
Ja, dat kan, stelt ook rechter Brett Kavanaugh tijdens zijn nominatiehoorzitting, toen de Republikeinse senator Lindsey Graham hem ondervroeg over de toepassing van militair recht op gewone burgers. Grahams kennis over militair recht stamt uit zijn dienst bij de Amerikaanse luchtmacht, toen hij lid was van het Judge Advocate General’s (JAG) Corps, waar hij werkzaam was als verdedigingsadvocaat en hoofdaanklager in Europa.
Uit dat verhoor blijkt dat wanneer Amerikaanse burgers zich tegen de eigen regering keren en met de vijand samenwerken, zij worden gezien als een enemy combatant (vijandige strijder) en in dat geval ook volgens militaire rechtspraak kunnen worden berecht.
Continuïteit van de regering
Clements: “Militaire zaken beginnen met een voorlopig onderzoek en redelijke verdenking op basis van geloofwaardige informatie over misdrijven, zoals hulp aan de vijand. Net als bij civiele rechtbanken is hiervoor bewijs nodig dat boven elke twijfel verheven is. In een scenario van continuïteit van de regering, zouden militaire tribunalen verraders kunnen vervolgen, als civiele rechtbanken zijn gekaapt. Om zo corrupte rechters te omzeilen, Trumps undercoveroperatie, indien onder continuïteit van de regering.”
Trump voerde vele rechtszaken om de verkiezingsfraude aan te tonen, maar de meeste zaken zijn destijds niet eens in behandeling genomen, omdat hij zogenaamd geen ‘procesbevoegdheid’ had. Heeft deze onwelwillendheid van (corrupte) rechters Trumps militaire operatie in de hand gespeeld, omdat zij daarmee de reguliere rechtbanken konden omzeilen en het bij militaire rechtbanken konden neerleggen?
Clements denkt zeker dat de continuïteit van de regering van kracht is, een situatie die geactiveerd wordt als de president in een noodsituatie de macht overdraagt aan verschillende partijen, waaronder het leger, om de essentiële overheidsdiensten tijdens de noodsituatie voort te kunnen zetten. Dat is onder andere vastgelegd in het Presidential Policy Directive-40 (PPD40) dat onderdeel is van Trumps Executive Order 13961. Door Executive Order 13848, die gaat over buitenlandse inmenging in de verkiezingen, kan een dergelijke noodsituatie van kracht zijn, zelfs als die inmenging niet door civiele rechtbanken is vastgesteld.

President in oorlogstijd

Trump noemde het coronavirus in 2020 het “Chinavirus”, en “een oorlogsdaad, dat de vijand zou gebruiken om de 2020 verkiezingen te stelen”. Hij noemde zichzelf “president in Oorlogstijd”. Speaker of the House, Mike Johnson, noemde zichzelf “Wartime Speaker”.
Clements denkt dat president Trump zijn ambt op 1 april 2020 heeft neergelegd, enkele weken nadat de WHO de wereldwijde coronapandemie heeft uitgeroepen (zie onderstaande video). Dat baseert Clements op een staafgrafiek die Trump tijdens een rally toonde. Bij deze datum stond vermeld ‘Trump verlaat zijn ambt’, terwijl zijn termijn formeel pas op 21 januari 2021 zou aflopen. Clements vindt dat je bepaalde uitspraken van Trump niet zomaar kunt negeren, zoals: ‘ik ben de 46e president’ of ‘ik heb het ambt op 1 april 2020 verlaten’. “Daar kun je niet zomaar aan voorbij gaan.”

Militair-civiele alliantie
Clements ziet de recente mobilisatie van de National Guard — inmiddels in vijf Amerikaanse steden en wellicht binnenkort ook in San Francisco — als bewijs dat er een bepaalde noodwet van kracht moet zijn. “Je hebt militaire troepen die civiele vredeshandhaving uitvoeren, wat illegaal is, tenzij er iets anders aan de hand is.”
Hij onderschrijft het standpunt dat er sprake moet zijn van een militair-civiele alliantie. Dat de militairen tijdelijk de macht hebben overgenomen en er een militaire operatie gaande is. “Als dat niet zo is, zijn we de klos.” Hij wil dit simpelweg vanuit juridisch oogpunt bekijken: “Is het mogelijk om dit te doen? En het antwoord, naar mijn juridische mening, is ja. Is er een praktische manier om massale vervolging tot stand te brengen? Ik wil naar de geschiedenis kijken om te zien of dit mogelijk is. En het antwoord is opnieuw ja.”
Hervorming UCMJ: hybride rechtsvorm tussen strafrecht en krijgsrecht

Er zijn sinds 2016 ingrijpende hervormingen doorgevoerd in de Uniform Code of Military Justice (UCMJ), dat bij militaire tribunalen van toepassing is. Deze aanpassingen creëren volgens Clements een hybride rechtsvorm tussen strafrecht en militair recht. Daarmee kunnen burgers die schuldig zijn aan hoogverraad met militaire efficiëntie worden berecht, terwijl hun rechtsbescherming onder de nieuwe code beter gewaarborgd blijft, zoals de aanname van onschuld, totdat schuld bewezen is.
Clements die jarenlang de enorme werkdruk van het juridische systeem ervoer toen hij werkzaam was als openbaar aanklager, denkt dat het simpelweg niet mogelijk is om grote hoeveelheden mensen binnen het strafrecht te berechten. Want het zou om enorme aantallen gaan, blijkt ook uit de ruim 600.000 verzegelde aanklachten in georganiseerde strafzaken, waarbij mogelijk miljoenen mensen betrokken zijn. Deze zogenaamde ‘sealed indictments’ zijn geregistreerd op pacer.gov, de Amerikaanse variant van rechtspraak.nl.
Aantrekkelijke pleadeals moeten rechtbanken ontlasten
De toepassing van krijgsrecht maakt de berechting van grotere aantallen wel mogelijk, maar het gaat om complexe zaken, zegt Clements. “Zaken die mensen moeten berechten wegens hoogverraad of als vijandelijke strijder (enemy combatant) zijn heel ingewikkeld, om ‘zonder redelijke twijfel’ tot een veroordeling te komen, met de bescherming van iemands rechten en een eerlijk proces, op basis van het vermoeden van onschuld.”
Het aanbieden van een pleidooiovereenkomst kan de druk op het rechtssysteem verminderen, iets dat daarom zoveel mogelijk toegepast zal worden, vermoedt Clements. Een dergelijke schikking houdt in dat de verdachte ermee instemt schuldig te pleiten, of niet in verzet gaat tegen een aanklacht — in ruil voor een minder ernstige aanklacht, strafvermindering of seponering van de zaak.
“De enige manier waarop je het moeras kunt droogleggen, is door voldoende invloed uit te oefenen om zo een schikking aantrekkelijk te maken, want je kunt niet iedereen via de rechtbank vervolgen”, stelt Clements.
> NewsTreason|Channel17: Trump maakte de weg vrij voor militaire tribunalen. De belangrijkste punten op een rij:
Meer informatie:
- Website van Prof. David K. Clements: The professors record
- Professor David Clements te gast bij NewsTreason|Channel17
- Professor David Clements Substackpagina
- David Clements over het raadsel van 1 april: Trumps verborgen oorlog om de republiek te redden
- Uniform Code of Military Justice: What is a Military Tribunal Court?
Ella Ster | ellaster.nl
Ontdek meer van Ellaster
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

