Op de openbare ‘Robert W. Coleman basisschool’ in West-Baltimore in de Amerikaanse staat Maryland zijn ze nog niet zo lang geleden gestart met een holistische benadering om de leerlingen orde en discipline bij te brengen. De leerlingen worden niet meer gestraft of naar de hoofdmeester gestuurd, maar ze gaan nu naar een ‘mindful moment room’ waar ze kunnen mediteren en weer rustig kunnen worden.

Deze methode wordt nu al een jaar ingezet en in de periode dat de leerlingen gebruik hebben kunnen maken van de meditatieruimte, werd niemand geschorst. Het ‘mindful moments program’ is een initiatief van de ‘Holistic Life Foundation’, een non-profit organisatie die zich richt op het bevorderen van het welzijn van kinderen en volwassenen in de achterstandswijken van Baltimore.

Volgens Andres Gonzalez, één van de organisatoren van het project, praten de kinderen ook thuis over hetgeen ze op school over meditatie leren. “Op deze manier voorkom je dat een situatie escaleert wanneer vader of moeder na een harde dag werken tegen het kind begint te schreeuwen. De kinderen op hun beurt zetten vervolgens op school ook een grote mond op tegen hun vriendjes. “Ouders vertellen ons dat ze na een zware dag thuis komen en dat hun dochter zegt ‘mam, ga maar even zitten, dan zal ik je leren hoe je moet ademen”, aldus Gonzalez.

Mediteren biedt vele voordelen, die ook worden bevestigd door diverse wetenschappelijke studies. Er is door onderzoek bijvoorbeeld naar voren gekomen dat regelmatig mediteren pijnklachten kan verlichten, creativiteit kan vergroten, stress terug kan dringen en het immuunsysteem kan versterken.

Meditatie kan hartziektes terugdringen

In 1998 is er een baanbrekend onderzoek geweest onder leiding van dr. Dean Ornish, dat indertijd is gepubliceerd in ‘The Journal of the American Medical Association. Zijn onderzoek toonde aan dat meditatie hartziektes kan terugdringen of verbeteren, bij voorkeur wèl in combinatie met leefstijlverbeteringen. Bij dit onderzoek, dat zich uitstrekte over een periode van vijf jaar, waren verschillende controlegroepen betrokken, waarbij elke deelnemer een ziekte aan de kransslagader had. Slechts één groep praktiseerde, naast de aanpassingen in de leefstijl, ook meditatie. En het was geweldig om te constateren dat precies dié groep het voor elkaar had gekregen de symptomen van de ziekte terug te dringen.

Meditatie is een moment van absolute rust

Het focussen van de aandacht op het nu is de sleutel tot elke vorm van meditatie. Dit houdt in dat bijna elke ervaring meditatief kán zijn; een fietstocht, een wandeling onder de sterrenhemel en eigenlijk elke activiteit die ervoor zorgt dat je een moment van absolute rust ervaart in hart en hoofd.

Verschillende technieken en theorieën

Door de eeuwen heen zijn er vele leraren geweest die verschillende vormen van meditatie uitgedragen hebben. Al deze verschillende vormen hebben hun eigen technieken en theorieën. Rond de 5e en 6e eeuw ontstonden in China meditatietechnieken die waren gebaseerd op het gedachtegoed van Confucius en de Tao. Tegelijkertijd werden er in India vormen ontwikkeld die waren gebaseerd op het Hindoeisme, Jaïnisme en Bhoedisme.

De ontwikkeling van al deze meditatietechnieken hebben er toe bijgedragen dat we er, ook in de huidige tijd, gebruik van kunnen maken. Sommige technieken zijn meer gericht op het tellen van de ademhaling, andere op beschouwend gedachtengoed of het herhalen van heilige woorden of klanken zoals bij mantra meditatie gebruikelijk is.

Verschillende motivaties om te mediteren

Er zijn ook verschillende houdingen mogelijk tijdens meditatie. Sommige scholen zitten met gekruisde benen (de hele of halve lotushouding), maar je hebt ook wandelmeditatie of meditaties waarbij je op de grond ligt. Binnen sommige tradities zijn er symbolieke handbewegingen en posities tijdens de meditatie. Dit zijn ‘mudras’ en je vindt ze binnen de Hindoeïstische en Bhoedistische scholen.

Mensen mediteren om verschillende redenen. Veel mensen zeggen dat meditatie voor hen een religieuze of spirituele ervaring is, maar anderen vinden het gewoon een praktisch handvat om hun woede te kunnen hanteren of om te ontspannen.

Binnen de openbare Baltimore basisschool komt de kracht van het ‘Leven in het Nu’ in ieder geval heel mooi tot uiting.

Origineel artikel op The Free Thought Project  | vertaling door: Cassandra de Wit

Artikelen door mij geschreven mogen alleen 1:1 elders gepubliceerd worden mits de bron Ella Ster* duidelijk bovenaan of onderaan het artikel staat vermeld. Daarnaast moet er onderaan de vermelding staan: “Bron: www.ellaster.nl”
Share.

About Author

Comments are closed.